dijous, 12 d’abril del 2012

Els instituts de Vilafranca creuen que la jornada intensiva beneficiaria el seu funcionament

Els instituts de Vilafranca creuen que la jornada intensiva beneficiaria el seu funcionament

Els instituts de Vilafranca creuen que la jornada intensiva beneficiaria el seu funcionament Imprimeix Correu electrònic
Escrit per Goretti Martínez   
dilluns, 19 de març de 2012 14:04
Els posicionaments dels tres centres són diversos però estan d'acord en què la jornada intensiva els hi facilitaria la feina, permetria estalviar i racionalitzaria els horaris dels alumnes.
A l'Institut Alt Penedès estan a l'expectativa del que opinin els pares i mares, mentre que al Milà i Fontanals, tant el claustre com el consell escolar s'han mostrat a favor de la jornada intensiva però diuen que no porten la iniciativa en aquest tema. A l'Eugeni d'Ors aposten perquè, en el futur, els alumnes puguin assistir a classe de dos quarts de nou a les dues del migdia i al·leguen diversos motius.
A l'Institut Milà i Fontanals també deixen clar que la decisió final serà del Departament d'Ensenyament i expliquen que, tot i no haver manifestat una sensibilitat especial al respecte de la jornada intensiva, creuen que un horari fix beneficiaria els alumnes.
Segons el sindicat de professors de Secundària ASPEPC·SPS, la jornada intensiva suposaria un estalvi de 15 milions d'euros anuals,en el cas que s'apliqués a tot Catalunya. De fet, Catalunya és l'única comunitat de l'estat espanyol que manté l'horari partit en la Secundària, si bé el departament d'Ensenyament ha posat en marxa aquest curs un pla pilot per a la seva aplicació en sis instituts.

Demanen jornada intensiva als instituts per estalviar

 El Punt Avui

Un sindicat de secundària insta el govern a concentrar l'horari per abaratir costos i millorar el rendiment dels alumnes

Rigau no descarta autoritzar la mesura en més centres el curs vinent

Alumnes de l'institut SES de Badalona en un taller de cuina Foto: JOSEP NAVARRO / ARXIU.

El sindicat de professors de secundària ASPEPC-SPS va recórrer ahir a l'argument de l'estalvi econòmic per mirar d'estovar el govern català perquè accepti la demanda d'implantar la jornada intensiva als instituts de Catalunya que no imparteixen cicles formatius. El portaveu d'ASPEPC, Xavier Massó, va calcular en 43,6 milions d'euros l'estalvi que suposaria en tres anys concentrar les classes entre les vuit del matí i dos quarts de tres de la tarda. La rebaixa en despeses d'electricitat, calefacció, menjador dels alumnes, personal de menjador, transport de migdia i despeses corrents de béns i serveis seria –argumenta el sindicat– molt superior als 30,2 milions que el Departament d'Ensenyament preveu estalviar amb la retallada dels sexennis del professorat (30,2 milions d'euros en tres anys).
ASPEPC·SPS no aporta només arguments econòmics. També n'esgrimeix d'educatius, com la racionalització dels horaris dels estudiants. Segons el sindicat, si s'implantés la jornada intensiva, el rendiment dels alumnes milloraria, ja que es donaria als estudiants més temps per fer activitats extraescolars sense haver de sacrificar hores de son. Els centres –afegeix el sindicat– també hi sortirien guanyant, ja que se simplificarien els aspectes organitzatius dels instituts. A més, a la tarda és quan es produeixen la majoria de les conductes conflictives a les aules i els índexs més grans d'absentisme.
De moment, ja han demanat la jornada intensiva 156 instituts, més d'un terç dels centres públics de Catalunya, que és l'únic territori de l'Estat on es fa jornada partida. Massó va assegurar que el rendiment acadèmic dels alumnes no sortirà perjudicat pel canvi d'horari, tal com s'ha constatat en altres llocs on fan jornada intensiva i els resultats de les proves PISA són millors que els dels alumnes catalans. A Catalunya s'està duent a terme una prova pilot amb aquest horari que inclou només sis dels 490 instituts del país.
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, no descarta que el curs vinent s'apliqui l'horari intensiu en més instituts, tot i que adverteix que la llei d'educació de Catalunya (LEC) indica que els horaris, per norma general, han d'estar distribuïts entre matí i tarda. “Hem experimentat l'horari intensiu en sis centres i el curs vinent segurament seran més, però ens hem d'assegurar cas per cas que qualsevol canvi horari no perjudica l'ensenyament”, va indicar Rigau divendres en una entrevista a aquest diari, amb l'argument que el departament no es tanca a la possibilitat perquè “Catalunya té realitats molt diverses”.

LA FRASE

No ens tanquem en banda a fer en més instituts l'horari intensiu, perquè tenim realitats diverses
Irene Rigau
consellera d'Ensenyament

LA XIFRA

14,5
milions
d'euros anuals s'estalviarien si es fes jornada intensiva als instituts, segons el sindicat ASPEPC-SPS.

dimarts, 10 d’abril del 2012

Más de 150 institutos exigen la jornada intensiva


Más de 150 institutos exigen la jornada intensiva

27 Febrero 12 - - Noelia Ramírez
BARCELONA- Los institutos de Secundaria quieren finalizar su jornada antes del mediodía a partir de septiembre. Así lo están haciendo saber a través de una iniciativa auspiciada por el sindicato Aspepc-Sps, en la que más de 150 centros se han inscrito para reclamar a la conselleria de Enseñanza el fin de la jornada partida, una medida que, según han calculado, podría suponer un ahorro de 20 millones de euros.

El debate sobre el horario de los centros de ESO no es una novedad educativa. El curso pasado, la consellera Irene Rigau insistió en que «este tema descansaba» tras meses de debate. Los sindicatos exigían un horario intensivo que transitase entre las 8.30 y las 13.30 horas –con actividades extraescolares en el centro después de comer hasta las 18.30 horas–, pero la conselleria no llevó a buen puerto la propuesta y los centros de ESO tuvieron que aceptar dos tardes lectivas a la semana.

Sólo cinco institutos consiguieron entrar dentro de un plan piloto para medir la capacidad pedagógica del cambio de horario y un IES más, el Damià Campeny de Mataró, ha logrado la jornada intensiva para el curso que viene. Los ánimos, no obstante, no han decaído y la propuesta sigue en marcha entre docentes y familias. Además de la iniciativa a la que se suman casi 200  centros, y que sigue aumentando cada semana, en la Anoia, todos los centros de Secundaria, once en total, ya están dialogando con las asociaciones de padres para valorar la viabilidad de hacer jornada intensiva. «Pedimos acabar entre las 14.00 y las 15.00 horas, Cataluña sigue siendo la única comunidad que todavía estudia con jornada partida en la ESO», lamentó Xavier Massó, portavoz de Aspepc.

Los sindicatos tienen claro que, por ahora, Enseñanza no aceptará. «Será la presión social la que lo logre, si llegamos a 300 centros generaremos una atmósfera de debate que obligue a poner cara y ojos a la propuesta».  Los docentes defienden, además, que la medida mejorará la organización de los centros y los problemas de disciplina entre los alumnos, que se dan, sobre todo, por la tarde.

diumenge, 1 d’abril del 2012

II Congrés de jornada continuada a Barcelona

El dissabte 14 d'abril tindrà lloc el II congrés sobre jornada continuada a Barcelona. L'organitza el sindicat ANPE i es celebrarà a la seu del col·legi de llicenciats. Us convidem a assistir-hi, nosaltres hi serem! Serà una bona oportunitat per intercanviar punts de vista i opinions sobre aquesta qüestió.


JORNADA CONTINUADA:
UNA OPCIÓ DE CENTRE
II CONGRÉS DE JORNADA CONTINUADA A BARCELONA
DISSABTE 14 ABRIL 2012- de 9,30 a 14 h.
LLOC: COL·LEGI DE LLICENCIATS
RAMBLA CATALUNYA 8, PRINCIPAL (Barcelona)
ASSISTÈNCIA GRATUÏTA.
PLACES LIMITADES.
CAL INSCRIURE’S ABANS A barcelona@anpe.es
 Aquest congrés, com a continuació del que es va celebrar a l’any 2007, comptarà amb ponents i personalitats del món de l’ensenyament de Catalunya i d’altres Comunitats: Docents i Càrrecs Directius amb experiència en Jornada Continuada, Representants d’ Associacions de Municipis, Pedagogs, Empresaris compromesos amb la Racionalització Horària, Representants d’AMPES i del Departament d’Ensenyament...
ANPE BARCELONA


dimecres, 21 de març del 2012

FETE_UGT també per la Jornada contínua

Els avantatges pedagògics i socials  de la jornada contínua són aplicables tant als centres de Primària com als de Secundària i, per tant, no acceptarem cap discriminació en aquests sentit.
A més a més, FETE-UGT emplaça el Departament d’Ensenyament a indicar el més aviat possible el procediment que els centres hauran de segui per sol·licitar la jornada continuada.E_B_459_JORNADACONTINUADA

dilluns, 19 de març del 2012

Los institutos hacen campaña por la jornada intensiva

Barcelona. (Redacción).- Institutos de toda Catalunya, especialmente de las zonas de Girona y Lleida, vuelven a hacer campaña para instaurar la jornada intensiva. El curso pasado ya se organizó un envío de cartas para reclamar este nuevo horario lectivo en los centros de secundaria, y ahora varios profesores y sindicatos retoman la propuesta. La junta central de directores ya pidió instaurar esta medida en su decálogo de reforma para la ESO hace unos meses. En ella, argumentaban que agrupar las clases en la mañana ayudaría a los alumnos a rendir más y concentrarse mejor, y que además se ahorraría dinero en el funcionamiento de los centros. Los institutos ya tienen jornada intensiva unos días a la semana, pero parte del profesorado pide que se extienda de lunes a viernes. En Girona, alrededor de la mitad de los institutos de la provincia se ha manifestado a favor de la jornada intensiva, y en Lleida unas decenas de centros han reclamado también esta nueva organización horaria. De momento, el Departament d'Ensenyament no tiene previsto cambiar el horario de los centros. En Catalunya hay cinco institutos que ya siguen este tipo de jornada porque se acordó entre profesores, familias y Ayuntamiento. Se trata de centros con condiciones especiales, con alumnos procedentes de zonas lejanas a los que ir a comer a casa les resulta un inconveniente. Ensenyament tiene la última palabra a la hora de aprobar o no estas excepciones.


http://www.lavanguardia.com/vida/20120313/54268139371/institutos-hacen-campana-jornada-intensiva.html

divendres, 16 de març del 2012

El horario intensivo permite a los padres programar las tardes de sus hijos..

El debate sobre la jornada continua no deja indiferente a nadie. Todo el mundo opina y esgrime razones para defender una u otra postura. Adelina Calvo, profesora de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Cantabria, asegura que «este debate no se puede plantear al margen de otras cuestiones que también forman parte de la organización escolar, ni de condicionantes sociales como la organización familiar o la estructura del mercado laboral».
La presidenta de la Junta de Personal Docente, Marisol Bustillo, se confiesa defensora de la jornada continua. «En cuanto al rendimiento, no tiene resultados espectaculares en un sentido o en otro, pero facilita la conciliación de la vida familiar y laboral», señala. «Lo que sí he constatado, como madre y como profesora de un centro que tiene jornada continua desde hace años, es que el alumnado tiene la posibilidad de descansar más, con lo que el rendimiento de las mañanas mejora».
El sociólogo Juan Carlos Zubieta explica que no existen pruebas incontestables que demuestren que cambiar el horario habitual por una jornada continua contribuya a una mejora del rendimiento de los alumnos. «Estamos ante diferencias de intereses, todos legítimos, pero que poco tienen que ver con el rendimiento académico». Zubieta expone algunos de los argumentos de las familias: «Los niños pueden estar más tiempo con los padres, comer en casa, tener más tiempo para las actividades extraescolares o para estudiar». En cualquier caso, todo depende de las circunstancias de cada familia y del entorno socioeconómico del colegio: «Hay zonas rurales donde es evidente, por la distancia con los centros, que lo más conveniente es la jornada continua, pero la casuística es tan amplia que dar una respuesta definitiva sería un disparate», asegura. Zubieta también pone sobre la mesa las reivindicaciones de los docentes, que prefieren la jornada de mañana para seguir con su formación y preparar las materias por la tarde.
Gabriel Moreno, presidente de la AMPA del Colegio Eloy Villanueva defiende un modelo que está implantado en su centro desde 2008. «La gente está bastante contenta. Cada trimestre se somete el proyecto a valoración y de momento nadie ha pedido que se quite». Una de las ventajas de este centro es que «aproximadamente la mitad de los talleres extraescolares los hacen los propios profesores». Así que no suponen un gasto extra para las familias. «Dicen que con la jornada continua pueden desaparecer los comedores y el transporte escolar, pero todo depende de la implicación del profesorado», explica Gabriel Moreno. «Las mayores críticas se dan en los centros donde hay que contratar a gente para los talleres extraescolares y el que lo puede pagar lo paga y el que no, no. Pero en los centros donde los profesores están más implicados, ellos se encargan de los talleres gratuitos. Y aún así hay colegios donde son los propios padres los que se encargan de eso».
En cuanto al cansancio de los chavales, el presidente de la AMPA del Eloy Villanueva dice que hay informes en ambos sentidos, pero recuerda que en el sistema educativo finlandés, «del que tanto se habla», tienen jornada continua de nueve a tres con una hora para comer.